Het is niet ongebruikelijk dat tekstbureaus adverteren met behoorlijk paradoxale zinnen zoals ‘Foutloze Website Teksten Nodig?’ (wat dankzij overenthousiast spatiegebruik eigenlijk neerkomt op zoiets als “Hey foutloze website, heb jij misschien nog teksten nodig?”).

Misschien zie je dit ‘probleem’ niet direct en dat kan niemand je kwalijk nemen, maar als een bedrijf pretendeert verstand te hebben van taal dan moet je daarop kunnen vertrouwen. Bij Taaltastisch kan dat (zie ook vakkundigheid/ervaring).

Het taalspel volgens de regels

Dankzij een mix van de studies Journalistiek (Hogeschool Utrecht), Neerlandistiek (Universiteit Utrecht) en Communicatie (Universiteit Utrecht) kan ik een tekst vanuit verschillende invalshoeken benaderen en overzien:

  • Journalist: de levendigheid van een tekst, de begrijpelijkheid ervan.
  • Neerlandicus: woord-/zinsbouw, grammatica, spellingcontrole, tekstconstructie.
  • Communicatiedeskundige: effectiviteit van de inhoud (spreekt het aan en brengt het de boodschap goed over?).
Je lezer écht bereiken

Mooi meegenomen, die theoretische achtergrond, maar uiteindelijk is het maar boekenwijsheid.
Taal is iets wat leeft. Het verandert een abstract idee in een beeld dat tot de verbeelding spreekt.

De juiste golflengte
Consultants, ambtenaren, scholieren, technici: dankzij ervaring met de meest uiteenlopende doelgroepen weet Taaltastich jouw publiek te bereiken. Het gaat om de juiste balans tussen herkenbaarheid enerzijds en nieuwe prikkels anderzijds. In combinatie met een dosis smeuïge zinnen verandert dit elke tekst in een goed stuk.

Heldere, transparante taal

Begrijpelijke tekst
Iets moeilijks wordt er niet bepaald makkelijker op als het omslachtig of langdradig gebracht wordt. Mijn leidraad hierbij is eenvoudig: als ik het niet goed kan uitleggen, heb ik het eigenlijk zelf niet goed begrepen. 

Duidelijkheid als hoofdingrediënt
In de loop der jaren heb ik me steeds meer toegespitst op het toegankelijk maken van materie die in eerste instantie ingewikkeld lijkt. Geen gortdroge opsommingen of complexe verhalen, maar een heldere beschrijving die tot de verbeelding spreekt.

Een verhaal op maat

Smaken verschillen
Schrijfstijl is iets persoonlijks. Wat de een grappig vindt, kan voor een ander pijnlijk zijn. Een zoetsappig stuk kan je in vervoering brengen terwijl je buurman ervan over zijn nek gaat.
Juist daarom is het zo belangrijk dat je kiest voor de juiste aanpak. Taaltastisch zorgt ervoor dat teksten bij je lezer binnenkomen zoals jij dat wil.

Persoonlijkheid voorop
Bij het bepalen van de juiste schrijfstijl is het de kunst om je persoonlijke voorkeur niet uit het oog te verliezen. Dit is een belangrijke bouwsteen van je imago, omdat het jouw (bedrijfs)karakter weergeeft.
Uitgangspunt blijft dan ook altijd jóuw verhaal.

Het is niet de bedoeling dat de jas die iemand draagt meer opvalt dan degene die erin zit.
Zo is het ook met teksten. Zij moeten jou dragen, en niet andersom.